
Je website staat online, je post regelmatig nieuwe content, maar toch voelt het alsof je concurrenten net dat stapje voor zijn. Waarom scoort hun website hoger in Google met vergelijkbare producten of diensten?
Het antwoord vind je in een grondige concurrentieanalyse van de SEO. Door te vergelijken hoe jouw SEO-prestaties zich verhouden tot die van andere bedrijven, ontdek je waar er kansen en blinde vlekken liggen. Zo maak jij de juiste keuzes voor een betere zichtbaarheid online.
In een digitale markt waar iedereen vecht om op die felbegeerde eerste pagina van Google te staan, is het niet genoeg om gewoon ‘goed bezig’ te zijn met SEO. Je moet weten hoe jouw SEO presteert ten opzichte van je concurrenten. Dat geeft je een concreet beeld van waar er ruimte is voor verbetering en waar je kansen kan grijpen die je concurrenten laten liggen.
Bij een SEO-concurrentieanalyse onderzoek je welke spelers het in jouw branche of regio goed doen in de organische zoekresultaten. Je vergelijkt onder andere:
Zo’n diepgaande vergelijking helpt je om effectieve SEO-strategieën te bepalen en gericht aan de slag te gaan.
Vaak denk je meteen aan de lokale spelers of bedrijven die dezelfde producten of diensten aanbieden. Maar online kunnen je grootste concurrenten anders zijn. Gebruik tools als SEMrush, Ahrefs of Google Search om te ontdekken welke websites scoren op jouw belangrijkste zoektermen. Kijk zeker niet alleen naar grote spelers, want ook kleinere nichewebsites kunnen relevante bezoekers aantrekken.
Kruip in de huid van je concurrenten: op welke zoektermen ranken zij? Tools als Ubersuggest, Google Search Console of Moz tonen je op welke zoekwoorden je concurrenten focussen, welke zoekvolumes daarbij horen en hoe hoog ze scoren. Let op variaties, synoniemen en lokale zoektermen die aansluiten bij jouw aanbod.
Backlinks zijn een doorslaggevende factor in SEO-prestaties. Hoe meer kwalitatieve en relevante links naar jouw website verwijzen, hoe beter je doorgaans scoort. Vergelijk het linkprofiel van je concurrenten:
Door hun best scorende pagina’s en linkbronnen te analyseren, ontdek je waar jij met een slimme linkbuildingstrategie een voorsprong kan nemen.
Content is king, maar niet elke koning regeert even goed. Kijk kritisch naar de teksten, visuals, video’s en andere media van je concurrenten:
Zo ontdek je hoe je je eigen contentstrategie kan aanscherpen. Misschien mis je nog enkele sterke evergreen pagina’s, of loont het de moeite om in te zetten op lokale verhalen?
Ook de beste inhoud of sterkste backlinks zijn machteloos als je website traag of onbruikbaar is op mobiel. Gebruik gratis tools als Google PageSpeed Insights, Lighthouse en Mobile-Friendly Test om technische problemen van jezelf en je concurrenten onder de loep te nemen. Kijk naar zaken zoals:
Een concurrerende SEO-strategie vraagt om duidelijke actiepunten. Leg na je analyse vast waar je quick wins kan halen en waar een langetermijnaanpak nodig is. Enkele concrete tips:
Besef: SEO is geen sprint, maar een marathon. Door regelmatig een concurrentieanalyse te doen, houd je niet alleen gelijke tred maar ontwikkel je ook een concurrentievoordeel.
Door regelmatig je SEO te vergelijken met die van andere bedrijven, krijg je grip op je belangrijkste sterktes en zwaktes. Een concurrentieanalyse levert inzichten op die je helpen om niet blind te investeren, maar doelgericht stappen te zetten naar betere zichtbaarheid en meer bezoekers.
Zet vandaag nog de eerste stap: onderzoek je concurrenten, verbeter waar nodig en zet alle SEO-kanonnen in voor de digitale groei van je onderneming. Hulp nodig met een concurrerende linkbuilding-strategie? Ontdek hier hoe wij jouw website laten scor
Lassen Sie uns gemeinsam Ihre Marke aufbauen